A Jingle-sztori | Sörözésből egy sikeres startup?

11083893_977170535634406_7888621188149344468_n.jpg

Mióta egyre több társkereső app üti fel a fejét az interneten, már-már törvényszerűnek tűnik, hogy az ott szerzett kapcsolatok felszínesek, rövidek és esetenként még kínosak is. Magyar fejlesztőknek azonban sikerült rácáfolni erre a nézetre egy pszichológiai teszteken alapuló társkereső alkalmazással, a Jingle-lel. Az egyik ötletgazdával, Mármarosi Balázzsal beszélgettünk. 

Kérdezett: Győrbíró Dávid

 

Hogy jött a Jingle ötlete?

Elég viccesen alakult. Tavaly januárban söröztünk a baráti társasággal és egyikünk mesélte, hogy nem talál barátnőt. Megkérdeztük tőle, hogy miért nem használ valamilyen társkereső applikációt. Azt mondta, hogy Tindert például azért nem, mert csak képeket lát másokról, és ez kevés. Kell neki valami olyan, ami alapján könnyebben el tudja dönteni, hogy érdemes-e az adott emberrel elkezdeni beszélgetni. És akkor dobtuk be, hogy mi lenne, ha csinálnánk egy alkalmazást, ami egyrészt segít majd saját magunknak is, és a képek mellett megmutatja, hogy kivel van értelme dumálni. Ehhez pedig az érdeklődést és a személyiséget vettük alapul. Az egész tényleg egy viccnek indult.

Ezután megkerestünk egy pszichológust, hogy van-e lehetőség mérni azt, hogy két ember mennyire illik össze. Mint kiderült, ez egy létező tudomány, egy tucat ilyen teszt van, de ezek mind szövegesek. Azonban az elejétől fogva azt vallottuk, hogy a 18-35 éves generáció számára ennél izgalmasabb dolgot érdemes kitalálni, így merült fel az ötlet, hogy csak képek legyenek benne. Végül sok-sok idő és tesztelés után sikerült összerakni két pszichológus segítségével a Jingle alapjaként szolgáló tesztet, ami komoly szerepet játszik abban, hogy az alkalmazás pontos találatokat ad.

Az app egy kilenc kérdéses teszttel indul, ami kizárólag képekből áll. Nincs jó vagy rossz válasz, mindenki a saját személyisége, gondolatai alapján választja ki a párkapcsolathoz szorosan kötődő szituációk közül a neki tetszőt. Így el tudjuk kerülni, hogy unalmas szöveges válaszokat kelljen adni, illetve bizonyos észlelési hibákat is ki tudunk zárni. Nem szavakhoz társít egy élményt a felhasználó, hanem meglát egy képet, és azt tölti fel tartalmakkal. Ez alapján pedig már tudunk egy százalékos értéket adni arról, hogy két ember mennyire illik össze: ezt nevezzük Jingle Meter-nek.

Tehát végeredményben megvalósítottuk a poénnak induló ötletet, a fejlett, Y generációs social app világát.

.

screen02_hu_test.png

Hogyan állítottátok össze a csapatot?

Szerintem egy ilyen kezdeményezéshez háromféle ember legalább kell. Egy grafikus, aki megteremti a vizuális világot; egy másik, aki kifejleszti; és egy harmadik, aki eladja. Kezdetektől fogva a csapat tagja volt két grafikus és én, aki üzleti vonalról érkezem. Később csatlakozott hozzánk az egyik barátom, vele osztjuk meg az üzleti részeket, legyen szó üzleti tervről, stratégiáról vagy befektetői tárgyalásokról. A fejlesztést volt talán a legnehezebb megszervezni, mert, bár rengeteg ismerőst megkerestünk, nem találtunk olyan embert, aki erre kellően sok időt tud szánni, és iPhone, illetve Android fejlesztésben is otthon van. Hosszas keresgélés után találtunk egy nagyon jó srácot, aki a budapesti mobilszcénában eléggé felkapott.  A projekt annyira megtetszett neki, hogy beszállt a csapatba. Azt mondta, hogy ha lenyomjuk a többi ilyen alkalmazást, akkor neki ez mindent megér. Nemrég felvettünk még egy fejlesztőt, aki inkább a user interface, user experience résszel foglalkozik és egy PR marketinges lányt, aki a megjelenéseinkért felel. Mindenki azért csatlakozott a projekthez, mert hisznek benne, és magában a csapatban is, függetlenül attól, hogy jelenleg semmilyen fizetést nem kapnak.

Milyen nehézségekbe ütköztetek?

Kifejezetten nagy kihívás volt megtalálni a megfelelő fejlesztőket, továbbá a kellően tapasztalt pszichológust. A mi célcsoportunk, az Y generáció (18-35 év közöttiek) teljesen máshogy gondolkodnak, mint az eggyel idősebb korosztály. Ez praktikusan azt jelenti, hogy lényegesen kevesebb létező teszt is áll rendelkezésre. Olyan szakembert kellett keresnünk, aki ismeri ezt az Y generációt és kellően fogékony a mobilos alkalmazások világára is.

Továbbá nehézségként éltük meg az anyagi háttér megteremtését is, ugyanis tőkét találni egy ötlet fázisú projektre nem könnyű. Egy ilyen alkalmazás fejlesztése nagyon sok idő, és ezt valahogyan finanszírozni kellett. Az iPhone-ra meg tudtuk csinálni saját erőforrásból az első, már jól működő és megfelelő verziót, de most, hogy belekezdtünk az Androidba, már befektetőkkel tárgyalunk.

Apropó, mikor lesz elérhető a Play Store-on?

Bízom benne, hogy hamarosan. Konkrét dátumot nem tudok mondani, mert az iPhone-os programhoz is sok új funkciót teszünk hozzá, amit értelemszerűen rögtön az androidos appba is belepakolunk. Hamarosan itt van.

the-jingle_icon_rounded.png

Mennyi felhasználótok van?

Március 28-án tettük ki az App Store-ba, és úgy számoltunk, hogy Budapesten, ebben a 18-35 év közötti korosztályban mintegy 40.000 iPhonet használó és rendszeresen facebookozó ember van. Ennek a 10 %-át szerettük volna elérni 3 hónap alatt. Azonban 1 hónap múlva azzal szembesültünk, hogy április végére elértük a tervezett 10 %-ot! Hirtelen virálissá vált a Jingle, sokan kezdték el egymásnak ajánlani és köszönhetően a szájhagyománynak, a felhasználók nagy része tényleg naponta használja, ismerkedik.

Továbbá a már párban lévő emberek számára is hasznos az app, mert randiötleteket is adunk többféle témában -  legyen szó étteremről, iszogatásról, kikapcsolódásról vagy mozizásról. Több olyan barátom is van, aki annak ellenére, hogy már megtalálta a párját, a Jingle-ös randiötleteket használja inspirációként.

Hogyan népszerűsítitek az appot?

Olyan újságokba próbáltunk beférkőzni, amit a fiatalok olvasnak. Először a Szifon, az egyik legnagyobb magyar Apple hírportál hozott le egy cikket a Jingle-ről, utána pedig a Cosmopolitan, amivel a női célcsoportot értük el, aztán a Player.hu, amivel a férfiak körében nőtt az ismertség. Ügyesen kellett játszani a nemek közötti arányokkal. Amit kommunikáltunk, amilyen színeket használtunk, mind részben arról szólt, hogy mindkét nem számára könnyen fogyasztható hangulatot adjon, mindenki azonosulni tudjon a Jingle-lel. Úgy voltunk vele, hogy, ahol nők vannak, ott a férfiak is megjelennek előbb-utóbb. És ez bejött.

Mik a hosszabb távú terveitek? Van-e már Jingle külföldön?

A Jingle külföldön még nem érhető el, de már validáltuk az ötletet külföldiekkel. Töltöttem egy fél évet Erasmusszal külföldön, illetve Kanadában éltem fél évig egyetem előtt, így sok külföldi barátom van. Mindenkitől azt a visszajelzést kaptuk, hogy minél hamarabb vezessük be náluk. Egész konkrétan van egy spanyol barátom, akinek annyira tetszett, hogy azt mondta, ha kijön náluk, ő akar lenni az app „nagykövete”. A hosszabb távú terv az, hogy betörjünk az USA piacára. Most itthon elindultunk, folyamatosan gyűjtjük a visszajelzéseket, ugyanis sokan írnak, hogy mit változtassunk, mit lehetne még javítani - ez pedig nagyon hatékony módja a minél jobb termék kifejlesztésének.

A Jingle akkor működik jól, ha kis területen sűrűsödik össze sok ember. New York ilyen szempontból nagyon jó terep lesz, mert rengetegen lakják, így lényegesen egyszerűbb terjeszkedni. Továbbá nagyon szeretném egyszer a Jingle-t Ázsiában is látni piacra lépni, azonban ehhez még rengeteg munka szükséges. Ugyanis azok a szimbólumok, képek, amiket Európában és Amerikában használni tudunk, nem fognak a Távol-Keleten működni. De ez már egy másik történet.

 screen01_eng_stage.png

Miért jobb a Jingle szerinted, mint más társkereső alkalmazások?

Azt szeretnénk, hogy minőségibb kapcsolatokat építhessen ki a mi korosztályunk az applikációnk segítségével. Ezért került bele a pszichológiai teszt, és ezért dolgozunk együtt statisztikusokkal is, hogy tökéletesítsük azt az algoritmust, ami alapján ajánljuk az embereket egymásnak. A Jingle-nek ez többek között az egyik nagy előnye: minőségi találatokat ad a „húspiac” jellegű kereséshez képest.

Nincs illúziónk, nem mindenki az életre szóló párját fogja a Jingle-ön megtalálni. De az volt az alapelv, hogy ha csak egy rövid kaland is lesz a vége, akkor is tudjatok egy jót beszélgetni, és olyan helyre menjetek, ahol mind a ketten jól érezhetitek magatokat.

Beletettünk a Jingle-be három érdekes funkciót, pont az eltérő felhasználói igények miatt. Hibernálhatod magad: ekkor téged nem mutat meg a Jingle senkinek és te sem tudsz keresni, csak a randiötleteket látod. Ez hasznos azoknak, akiknek már van párjuk és kizárólag az ötletekre kíváncsiak. Van egy úgynevezett inkognitó mód, így a Facebook ismerőseid nem látnak. Továbbá van olyan lehetőség is, hogy „csak barátok” keresése. Itt csak a facebookos ismerőseidet és az ő ismerőseiket mutatja. Így ki lehet zárni a kamu profilokat.

Ez azonban még csak a jéghegy csúcsa - folyamatosan fejlesztünk a felhasználók visszajelzéseire építve. A következő fő terület az, hogy hogyan adjunk pontosabb képet a másikról, túl egy százalékos arányon. Utána pedig a randiötletes kérdéskört dolgozzuk át, hogy még hasznosabb legyen.

Te, személy szerint normálisnak tartod az interneten keresztüli ismerkedést?

A mi generációnkban szerintem az emberek jellemzően a baráti körükön túl nehezen ismerkednek. Felgyorsult életet élünk, nem fér bele az időnkbe, hogy hajtsunk az igazi után. Mi sem szeretnénk persze helyettesíteni a randizást, mi csak az első pár lépésben segítünk, hogy eljuss odáig. A többi rád van bízva!  

Mit üzennél a fiatal egyetemi hallgatóknak?

A vezető fejlesztőt leszámítva mi is mind 24-26 évesek vagyunk. Ami a nagy tanulság, hogy most van az az időszak, amikor a saját ötleteinket meg lehet valósítani. Még nem ciki felmondani, még nem kell a jól megszokott nagyvállalati háttérről lemondani ahhoz, hogy elkezdj vállalkozni. Még nincs egy család az ember háta mögött, akit el kell tartania. Amikor jön egy jó ötlet, akkor annak érdemes nekivágni. Hogyha valamiben hiszel, hogy jó, akkor most kell megpróbálni, mint utána azt mondani, hogy „mi lett volna, ha”. Sok sikert!

gopr0148_jpg_masolata.jpg

Az app letölthető innen: https://itunes.apple.com/hu/app/id977591371?pt=117693649&ct=gdf&mt=8