Távcsövön keresztül a BGE
2020. márciusában a kormány elrendelte az egyetemek, és valamennyi oktatási intézmény, távoktatásra való átállását. Az intézkedés a COVID-19 járvány hirtelen megemelkedett esetszámai miatt lépett hatályba.
Ez a határozat váratlanul érintette egyetemünket. Azt jelentette, hogy mind a vezetőségnek, a tanároknak, valamint a diákoknak egy gyors és hatásos módszert kellett együtt létrehozniuk és tesztelniük. A külkeren ez pont a tavaszi szünet kezdetén történt. Előttünk volt az első ZH-hét, ami mindenkiben nagy izgalmakat keltett, mivel nem volt lehetőség továbbra is az eddigi módszerekkel dolgozni.
Az oktatóknak nagyjából egy hete volt létrehozni az online kurzusokhoz a platformokat, új követelmény-rendszert kitalálni, online teszteket készíteni és mindezeket ismertetni a tanulókkal. Az egészet nehezítette az a tény is, hogy az első ZH-hetet el kellett halasztani, hiszen nem volt elég ideje senkinek az átállásra.
Létrejöttek Teams-es színterek, záporoztak a Neptun-os e-mailek a Zoom meetingek linkjeivel. Feltöltötték az új, frissített követelményrendszereket és megállás nélkül jöttek a Coospace-es értesítések, a megannyi fájl formátumú tananyag feltöltéséről.
Online órák
Az összes előadás és gyakorlat online körökbe kényszerült. A tanárok az órarend szerinti idősávokban, netes felületeken tartották meg óráikat. Ez kezdetben nem volt kötelező, így volt, aki dokumentum formájában küldte el az éppen esetleges szeminárium mindmap-jét, ami egy útmutatóként végig segítette a hallgatókat a feladatok megoldásánál. Pár hét elteltével, az egyetem vezetősége kötelezővé tette az internetes órák videókonferencia segítségével történő megtartását. Ettől kezdve a tanítás majdhogynem ugyan az volt, mint az intézkedés bevezetése előtti időszakban, csak webes formátumban.
Különböző szoftvereken keresztül (legyen szó a Teams vagy Zoom platformról) lehetett becsatlakozni. Ehhez nem volt másra szükség csak, hogy belépjen a tanuló a megadott színtérbe, majd hallgathatóvá is vált a tárgy. Persze ha a helyzet úgy kívánta, saját mikrofon, illetve kamera használatával a diák szintén láthatóvá és hallhatóvá válhatott, így az interaktivitás továbbra is megmaradhatott.
Követelmények
Minden tárgy új követelményrendszert kívánt magának a kialakult helyzetből adódóan. A korábbi megszokottak többségében átalakultak. Minden, amit a hallgatóknak teljesíteniük kellett online felületekre szorult. Sok tantárgynál több lett a beadandók száma, melyeket a Moodle és Coospace rendszerekre kellett feltölteni, a megadott határidőkre. Az első ZH-hét elhalasztásával több tárgynál egy év végi „nagy ZH” döntött nagymértékben az érdemjegyek sorsáról. Voltak olyan esetek, ahol viszont több kis teszttel lehetett megszerezni a megajánlott jegyeket. A megszokott órai munkák során szerzett plusz pontok ugyan úgy megmaradtak. Ezeket esettanulmányokkal, kutatómunkákkal lehetett kiérdemelni. A prezentációkat, projekt munkákat is online előadás formájában tudták bemutatni, illetve volt, hogy videó felvételt kellett készíteni róla, és minden anyaggal fel kellett tölteni.
Vizsgák
A vizsgák is, mint ahogy minden, a világhálón voltak megtartva. Ezeket tanártól függően a Coospace és Moodle rendszeren keresztül lehetett kitölteni. Több tárgynál az éles kollokvium előtt megjelent egy próba verzió, amivel lehetőség nyílt az új módszer gyakorlására, kipróbálására. A szóbeli felmérések is a már korábban említett alkalmazások segítségével zajlottak, melyeken teljesen egyedül volt a vizsgázó a vizsgáztatóval a hívás alatt.
Hybrid oktatás
Lényegében ez a módszer a távoktatás és a hagyományos tanítás ötvözete. Ez az oktatási forma az, amit jelenleg egyetemünk képvisel és használ 2020. szeptemberétől kezdődően. Ez az új rendszer, lehetőséget biztosít több féle módon követni az órákat.
A jelenlegi helyzet miatt, az 50 főnél nagyobb létszámmal futó tanórákat neten lehet csak megtartani. Ebből következik az, hogy valamennyi előadás levezénylése nem lehetséges az egyetem falai között. Ami a gyakorlatokat illeti, jelen álláspont szerint, a megfelelő távolság betartásával, megteremtésével és maszk viselésével kivitelezhető. Ha valaki viszont bármilyen okból nem tud személyesen bemenni, akkor online felületen ugyan úgy tudja követni a történéseket, illetve az óráról készült felvételt vissza tudja nézni, amit a tanárok biztosítanak a diákoknak.
Írta: Szakács Zsombor