Amit a TV reklámokról tudni kell

Ki merem jelenteni, hogy ha most bekapcsolnám a tévémet, szinte biztos, hogy fél percen belül egy reklámblokkba botlanék. Sokan nem szeretik a tévéreklámokat, pusztán a gyakoriságuk vagy az időtartamuk miatt. Vannak viszont igazán frappáns és emlékezetes megoldások. De vajon mennyibe kerül ez a kereskedőknek? Megéri vajon?

Írta: Márkó

Nos, azt tudni kell, hogy sok minden meghatározhatja egy reklám árát havonta. Fontos az, hogy melyik csatornán hirdet a cég. Vegyük például az egyik legnagyobb kereskedelmi csatornát ma Magyarországon: az RTL Klub-ot. Az is nagyon fontos, hogy az év melyik szakaszában vagyunk. A téli időszakban sokkal drágább egy reklámszpot, mint nyáron. Ez érthető hiszen novemberben már megindul a karácsonyi őrület. El kell még dönteni, hogy hétköznap legyen a hirdetésünk vagy hétvégén, illetve annak melyik napszakában. Nézzük mondjuk a csúcsidőt (20:00-21:59). Most már csak a reklámunk hosszának a kiválasztása van hátra. A leggyakoribb a 30, illetve 60 másodperces reklám, ahol az utóbbi természetesen kétszer olyan drága lesz.

Pontosan mennyibe is került ez nekünk? Például egy november havi reklám, péntek este kilenckor, 60 másodperces hosszúságban. Ennek végösszege: 8.000.000 Forint + ÁFA, ami tovább 2.000.000 forint, így kapjuk meg végül a 10 milliós reklámunkat. Persze a szolgáltató nem ennyire kegyetlen, és számos kedvezményt igénybe vehetünk, pl. új hirdetők vagyunk, vagy a reklámbüdzsénk bizonyos százalékát nála költjük el, stb. De így is, ismét 8 millió környékére jutunk vissza.

Miért van ez? Nos, a válasz egyszerű. A legtöbben ekkor ülnek le otthon tévézni. Bekapcsolják a készüléket, megnézik a Híradót, a Barátok Köztöt, stb. Ennek következménye, hogy ekkor ugrásszerűen drágulnak a reklámszpotok. Ez a hirdetőnek is megéri, hiszen borzasztóan széles közönséghez jut el a reklám a tömegmédián keresztül.


Remélem, így már sikerült egy kis betekintést adni a kulisszák mögé, hogy lássátok mi is folyik a reklámok hátterében.