Merj élni, meghalni bárki tud!

fr1_1.jpg

Szenvedély, precizitás, nőiesség, szenvedés, reménytelenség, tragédia, magány, népiesség, kultúra, egyediség, és még sorolhatnánk. Ezek a szavak is kevesek azonban ahhoz, hogy jellemezzük a XX. század legjelentősebb női festőjét.

A nőt, akinek élete már gyermekkorától kezdve tragédiákkal volt átitatva, a nő, aki sohasem találta meg a teljes és önfeledt boldogságot, még a szerelemben sem. Ám ha élete nem így alakul, talán sohasem ismerhettük volna meg Frida Kahlo mély és megrendítő művészetét. De hogy mi is vezetett a „sikerhez”:

Frida 1907-ben született Mexikóvárosban. 7 éves korában gyermekbénulást szenvedett, melynek következtében egyik lába eldeformálódott. A család szerény anyagi helyzetének ellenére Fridának sikerült továbbtanulnia, és orvosi pályára készült, melynek egy szerencsétlen villamosbaleset vetett véget. Egy vasrúd fúródott testébe, súlyos gerincsérüléseket okozott neki. Sokáig az is kérdéses volt, hogy egyáltalán lábra áll-e még. Hónapokig ágyban feküdt egy vasfűzőben, s hogy jobban teljen az idő, behódolt egy régi szenvedélyének, a festészetnek. Édesanyja egy tükröt szereltetett ágya felé, és egy speciális szerkezetet is készíttetett, hogy lánya fekve is tudjon alkotni. Ekkor kezdtek megszületni a híres önarcképek.

post_175291_20140626190837.jpeg

Miután jobban lett, feleségül ment a kor egyik nagy festőjéhez, a nála 21 évvel idősebb Diego Riverához 1929-ben. Kapcsolatuk joggal hasonlítható Ady Léda szerelméhez. Egy se veled, se nélküled kapcsolatként, egy mindent felőrlő körforgásként írható le leginkább, tele csalódással és árulással. Diego több nővel is viszonyt folytatott, többek között Frida húgával is. Gyermekük sem születhetett soha, mivel a súlyos gerincproblémák miatt, Frida többször is elvetélt. S annak ellenére, hogy mindezek után Frida sem maradt szent, haláláig szerette férjét. Életének utolsó éveiben munkássága kezdett kiteljesedni, mindeközben állapota romlott és kerekesszékbe kényszerült, melyből a halál tudta csak kiszabadítani 1954-ben.

Hogy miért is volt IKON Frida Kahlo?

A XX. században rendkívül nehéz volt az önmegvalósítás, különösen a nőknek. Csúnya a megfogalmazás, de a nők egyedül a férfiak árnyékában tudtak „tündökölni”. Ezért példaértékű Frida Kahlo személye, még a XXI. században is. Sohasem követte például az aktuális divatot. Ez részben testi rendellenességének volt köszönhető, részben pedig a mexikói kultúra iránt mutatott tiszteletének. Előszeretettel hordott népviseletet a művésznő, és ha már itt tartunk férfiruhákat, főleg hosszú nadrágokat is.  Természetesen ezt is teljes eleganciával, gyönyörű és látványos ékszerekkel, kiegészítőkkel. Többen vetették meg emiatt, mint ahányan csodájára jártak, de ő minden negatív véleményt figyelmen kívül hagyott.

Érdekelte a politika is, a világháború alatt aktívan politizált. Férjével sok estélyt, és partyt adtak, ahol nem félt véleményét kinyilvánítani, még ha szembe is kellett mennie az emberek többségével. De a legmeghatározóbb festészete volt, mely a mai napig példaértékű és egyedi. Semmilyen irányzathoz nem tudnánk egyértelműen besorolni. Persze ha nagyon szőrszálhasogatóak akarunk lenni, a szürrealizmushoz kötnénk Fridát. De vétek lenne beskatulyázni művészetét. Már az is bámulatos, hogy sohasem tanult festészetet. Célja minden esetben érzéseinek, fájdalmainak bemutatása volt. Alkotásain keresztül megismerhetjük nyomorúságokkal teli életét. Nyíltan és őszintén ábrázolta például első abortuszát, de megcsonkított testének fájdalmait is a világ elé tárta. Erre eddig nem volt példa, pláne nem egy nő ecsetéből. Különös jelentéssel bírnak önarcképeinek hátterei, melyek színei, kidolgozott vagy éppen hanyagabb megformálása a művésznő éppen aktuális érzéseit közvetítik. Kendőzetlenül ábrázolta a női testet és a szexualitást is, olyan témákat érintve, mely elsősorban a női közönséget célozta/célozza meg. Több képén is látható a testben és lélekben megtört nő és az életerős méltóságteljes asszony kettőssége. Előszeretettel merített a mexikói, de például az azték napkultusz elemeiből is.

Egy szó, mint száz, nem csoda, hogy Frida Kahlo egy valódi kultikus személlyé vált az évek során, annak ellenére, hogy a maga korában nem tekintették akkora művésznek. Ha kicsit sikerült felkeltenem az érdeklődésetek, mindenképpen látogassatok el a Nemzeti Galériába, hiszen októberig ott tekinthető meg Magyarországon először, egy 35 alkotásból található kiállítás a művésznőről és életéről.

Írta: Kusicza Bence